Kenniscentrum

BTW

BTW (of omzetbelasting) is belasting die u als ondernemer bij iedere inkoop in Nederland betaalt en is belasting die u aan al uw klanten in rekening brengt. In Nederland kennen we momenteel drie btw-tarieven: 0%, 6% en 21%. Welk BTW-tarief van toepassing is, is afhankelijk van welk product of dienst het betreft. Voor welke producten en diensten welk BTW-tarief van toepassing is kunt u nalezen op de website van de belastingdienst.

Voor een aantal goederen en diensten geldt het 0%-tarief. U berekent dan geen btw, maar btw die u betaalt over uw uitgaven kunt u wel aftrekken als voorbelasting. Het 0%-tarief kan gelden als u zaken doet met het buitenland. 6% is het verlaagde btw-tarief, dit geldt onder meer voor etenswaren en sommige diensten. Tot slot nog het derde BTW-tarief, sinds 1 oktober 2012 is het algemene btw-tarief gewijzigd van 19% naar 21%.

De BTW in de praktijk

Als u als ondernemer voor uw bedrijf iets koopt: bijvoorbeeld een bureaustoel. Dan krijgt u een factuur waarop het bedrag excl BTW staat, het BTW-bedrag, het BTW-percentage en het totaalbedrag inclusief BTW. Voorbeeld: de stoel kost € 100,- excl. BTW. Dan is de BTW 21%: € 21,- en betaalt u totaal € 121,-. Als ondernemer kunt u de € 21,- betaalde BTW terugvorderen bij de belastingdienst. Dit heet voorbelasting.

Aan de andere kant stuurt u facturen naar uw klanten. Op die factuur vermeldt u ook het totaalbedrag excl. BTW, het BTW-bedrag en het totaal bedrag. Uw klant maakt de BTW dus over naar uw bankrekening. Deze BTW moet u op uw beurt weer afdragen aan de belastingdienst. Dit heet: af te dragen BTW.

Het verschil tussen de voorbelasting en af te dragen BTW is het bedrag dat u aan de belastingdienst moet betalen, of van de belastingdienst terug krijgt. In de regel kan gezegd worden dat als u in een BTW-periode verlies heeft gedraaid, u BTW terug krijgt (u heeft immers meer ingekocht, dan verkocht) en moet u BTW betalen als u winst gedraaid heeft.

Het is dus van groot belang dat u precies bijhoudt hoeveel BTW u betaald heeft aan leveranciers en hoeveel BTW u ontvangen heeft van klanten. Om dit op een gestructureerde wijze te doen is er de boekhouding.