Kenniscentrum

Tips en adviezen

  • Uw CV is uw belangrijkste troef

Wellicht inmiddels een cliché geworden maar het is en blijft de belangrijkste troef die u in handen heeft bij het vinden van een nieuwe job. Helaas blijkt toch dat meer dan 40% van de freelancers een ronduit slecht CV heeft. Misschien is het voor u ook tijd om uw CV nog eens grondig onder de loep te nemen! Verplaatst u zich dan eens in uw potentiële opdrachtgever als u uw CV bekijkt. Kunt u in één oogopslag vinden wat uw potentiële opdrachtgever zoekt?

Hou daarbij in uw achterhoofd dat een potentiële opdrachtgever (of intermediair) uw CV zeer slecht lezen. Zij beslissen doorgaans binnen 10 seconden of uw CV in aanmerking komt voor verder behandeling.

 

  • Maak een CV op maat

Uw ‘standaard’ CV is een overzicht van al uw capaciteiten en skills. Indien u aangeboden wordt voor een opdracht waarin u slechts een deel van uw capaciteiten nodig heeft is het van belang dat u hiervoor een aangepaste CV maakt. Zorg ervoor dat in deze CV de capaciteiten die belangrijk zijn voor de klant goed uit de verf komen.

 

  • Onderbouw uw tarief en sta sterk in onderhandelingen

Met name intermediairs zijn vaak zeer sluwe onderhandelaars. Ze proberen u een zo laag mogelijk tarief te geven. Nog niet eens zozeer om zichzelf te verrijken, maar vooral om u zo goedkoop mogelijk aan de eindklant aan te bieden om zo de kans op succes te vergroten. Het is tijdens de onderhandelingen over uw tarief natuurlijk van groot belang dat u stevig in uw schoenen staat. Een van de eenvoudigste manieren om dit te voldoen is van te voren een goede onderbouwing maken van uw tarief. Waarom moet u minimaal een bepaald tarief ontvangen? Hou daarbij wel rekening met de marktsituatie.

 

  • Analyseer een aangeboden job en maak een inschatting van uw kansen

Vanwege de marktsituatie waarin er steeds meer freelancers beschikbaar zijn voor eenzelfde job is de eindklant erg kieskeurig in het kiezen van de best passende freelancer. Wijken uw kennis en vaardigheden toch wel af van de omschrijving van de job, besteedt dan niet teveel aandacht aan deze job. De kans dat u de job mag uitvoeren is immers erg klein.

 

  • Maak uzelf bekend

Zorg ervoor dat u gevonden kan worden op plaatsen waar opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van uw profiel op de verschillende freelance-sites en het sturen van uw CV naar verschillende intermediairs. En misschien nog wel belangrijker: zorg dat de informatie die op die freelance-sites staan en de informatie die intermediairs van u hebben up to date zijn. Update hiervoor regelmatig uw CV op de freelance-sites en stuur regelmatig (ong. 1 keer per maand) een nieuwe CV door naar intermediairs. Op deze manier heeft de intermediair de nieuwste gegevens en blijft uw naam vanzelf eerder hangen.

 

  • Wees bereikbaar

Misschien trappen we hiermee een open deur in, maar het blijkt dat veel freelancers onvoldoende bereikbaar zijn. Zorg ervoor dat je zowel per telefoon als per email bereikbaar bent. Geef altijd één email adres op. Meerdere emailadressen zijn zinloos en kunnen alleen maar verwarring veroorzaken. Spreek een bericht in voor je voicemail en vraag om een naam en telefoonnummer achter te laten. Zo hou je alles mooi zelf in de hand. En minstens zo belangrijk: luister je voicemail regelmatig af.

 

  • Val op!

Honderden freelancers zijn te vinden op internet. Waarschijnlijk minimaal tientallen met dezelfde capaciteiten als u. Opvallen is in deze dus het sleutelwoord. Maak gebruik van mogelijkheden die freelance-sites bieden om uw profiel extra onder de aandacht te brengen. De kans dat een kleine investering zich terugverdient is immers erg groot!

 

  • Werk aan uw netwerk

Leg een netwerk aan waarin u contact onderhoudt met andere (betrouwbare) freelancers. Manieren waarop u dit kan doen zijn bijvoorbeeld door het bezoeken van beurzen en congressen, freelancers benaderen waarmee u eventueel kunt gaan samenwerken. (bijvoorbeeld website-ontwikkelaar en een grafische design bureau).

 

  • Houd uw kennis op peil

Zorg dat u (ook in tijden dat u geen job heeft) regelmatig bezig blijft met de materie waar uw specialiteiten liggen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door (vervolg) cursussen en opleidingen te doen.

 

  • Verbreed uw horizon

Veel freelancers beperken zich in het uitoefenen van hun onderneming door in opdracht bepaalde diensten te leveren. Tijdens economische neergang merkt deze groep direct de gevolgen. Probeer dit risico te beperken door zelf producten te ontwikkelen en te verkopen. Op die manier heeft u meerdere inkomstenbronnen en bent u minder afhankelijk van opdrachten.

 

  • Zorg voor referenties

In toenemende mate vragen eindklanten naar referenties voordat ze een beslissing maken welke freelancer ze inhuren. Heeft u geen referenties? Dan is uw kans al bijna verkeken. Vraag uw huidige en ex- opdrachtgevers of zij als referentie willen optreden of laat ze een verklaring opstellen waarin zij een goed woordje voor u doen. Dit zal uw kans op een nieuwe opdracht aanzienlijk vergroten.

 

  • Houd uw kosten laag

Misschien overbodig, maar het belang van uw kosten laag houden is alom bekend. Echter, veel freelancers verzuimen ook daadwerkelijk hun kosten tot een minimum te beperken. Is die dure laptop echt wel nodig? Is een prepaid-telefoon niet voldoende? Heb ik echt al een nieuwe PC nodig? Zo zijn er tal van zaken waar u eens bij stil zou moeten staan. Er valt altijd wel ergens op kosten te besparen. Doe dit, voordat het te laat is.

 

  • Leg een job-administratie aan

Weet op welke opdrachten u bent aangeboden en onderhoudt nauw contact met de betreffende eindklant of intermediair. De beste manier om dit bij te houden is om alle opdrachten in een administratie op te nemen. Noteer hier ook alle contact momenten met de eindklant of intermediair en noteer eventueel gemaakte afspraken.